Efter islamofobisk kritik mot att en kvinna i en annons bar slöja, viker Mathem ner sig och avpublicerar reklamen.
Det har under de senaste åren blivit vanligt att islamofober i Sverige angriper företag och organisationer som synliggör kvinnor med slöja i till exempel reklam eller artiklar. Detta har haft blandad framgång. Men en ny strategi bland islamofober i Sverige är att utnyttja förtrycket i Iran för att angripa kvinnor i Sverige som bär slöja.
Detta hade effekt på sajten Mathem.se, som efter islamofobisk kritik på Twitter valde att bidra till att osynliggöra kvinnor med slöja i Sverige, genom att ta ner sin reklamannons.
Men beslutet väckte protester. Ett stort antal kommentarer på företagens Facebooksida argumenterar för varför Mathem gör fel:
”Ni säger att ni vill finnas till för alla i samhället. Ändå bidrar ni till hatet och stigmatiseringen av muslimska kvinnor i slöja genom att i praktiken ge dem skulden för det som händer i Iran. Och ännu värre är att tjejen i reklamen blir utpekad som en del av problemet. Så otroligt fegt att inte stå upp för allas lika värde! Det är ni som är tondöva, inte reklamen.”
”Så jävla lågt att böja er för hatiska röster och väljer att diskriminera en kvinna som FRIVILLIGT valt att bära slöja. Var är mångfalden i att ta bort bilden på en beslöjad kvinna bara för att det sker förtryck i Iran? Gör om Gör rätt!”
Mathem svarar på kritiken med försäkringar om att företaget ”står för mångfald” men inte vill att människor ska uppfatta deras reklam på ett sätt som inte var deras avsikt.
Andra artiklar
Nya uppgifter visar hur utländsk propaganda blivit fakta i Sverige
Rykten förstörde Hazim Nadas företag. Sedan gav hackare honom filer som avslöjade [...]
Dålig stämning på Lunds universitet
Jan Hjärpe har ovetande stått som bihandledare till Egyptson sedan 2016 [...]
Äntligen granskar medierna Egyptson
Nu skriver stora svenska tidningar kritiskt om Egyptsons konspirationsteorier på nyhetsplats. [...]